Formy są w formie - cyfrowej
Jest ich sześć. Każda jest wyjątkowa. Każda ma swoją historię. I każda została zdigitalizowana. Elbląskie Formy Przestrzenne z okazji 50 – lecia I Biennale Form Przestrzennych zostały dokładnie zeskanowane i przeniesione do świata wirtualnego. Dziś można oglądać efekty tej pracy.
I Biennale Form Przestrzennych z 1965 roku, podobnie jak kolejne edycje, odbyło się m.in. dzięki zasłużonemu dla środowiska artystycznego Elbląga Gerardowi Kwiatkowskiemu. Wyjątkowość inicjatywy elbląskiego biennale polegała w szczególności na mecenacie miejscowych Zakładów Mechanicznych „Zamech". Robotnicy i inżynierowie zatrudnieni w zakładzie brali czynny udział w projektowaniu i późniejszej realizacji artystycznych wizji zaproszonych na biennale artystów. Była to również próba estetyzacji i artystycznej organizacji odbudowywanego ze zniszczeń wojennych miasta. Ustawienie w miejskiej przestrzeni struktur rzeźbiarskich, tworzyło z jego przestrzeni pewnego rodzaju otwartą galerię. Dziś na terenie Elbląga można oglądać 53 formy.
- Z okazji 50-lecia I Biennale Form Przestrzennych postanowiliśmy zdigitalizować wybrane obiekty tak, by były dostępne nie tylko w przestrzeni miejskiej, ale również wirtualnej – mówi Antoni Czyżyk, dyrektor CSE „Światowid". – Zależało nam, aby upamiętnić ważne dla naszego miasta wydarzenie i zachować formy w wersji cyfrowej dla przyszłych pokoleń.
Prace nad przeniesieniem Form Przestrzennych do formatu 3D trwały około 3 miesiące.
- Samo skanowanie jednego obiektu zajmowało około 4 godziny, nie zawsze sprzyjające były warunki pogodowe, ale spotkaliśmy się z ogromnym zainteresowaniem elblążan, podchodzili pytali się co robimy, cieszyli się, że coś się z formami dzieje – mówi Marcin Rysicki z Regionalnej Pracowni Digitalizacji. – Skanowanie to był tylko pierwszy element cyfryzacji, później skany trzeba było przerzucić, wyczyścić, poskładać – to było najbardziej czasochłonne. Długo trwały też konsultacje z artystami i ich spadkobiercami tak, by również prawnie wszystko było uregulowane.
Sześć form do digitalizacji wybrali pracownicy Centrum Sztuki Galeria EL, które było partnerem przedsięwzięcia. Wszystkie one pochodzą z I Biennale Form Przestrzennych.
Na stronie www.cyfrowewm.pl oglądać można: konstrukcję Juliusza Woźniaka, która jest częścią realizacji grupowej przy Al. Tysiąclecia, kompozycję Lecha Kunki umiejscowioną na Placu Słowiańskim, pracę Henryka Stażewskiego, która znajduje się na skwerze pomiędzy ul. Rycerską i ul. Przymurze, na wysokości ul. Kowalskiej, rzeźbę Zbigniewa Dłubaka na terenie parku im. M. Kajki oraz rzeźbę Magdaleny Abakanowicz - obecnie ulokowaną w pobliżu I LO, a także rzeźbę Zbigniewa Gostomskiego - formę przestrzenną znajdującą się przy Placu Jagiellończyka, w pobliżu Centrum Spotkań Europejskich "Światowid" w Elblągu.
Pracę nad cyfryzacją obiektów wykonała Regionalna Pracownia Digitalizacji, która działa w Centrum Spotkań Europejskich „Światowid" w Elblągu. Powstała dla digitalizacji i udostępniania dziedzictwa kulturowego Warmii i Mazur w sieci. Pracownia, jako pierwsza w regionie, archiwizuje eksponaty w technice 3D. W wirtualnej rzeczywistości prócz form przestrzennych, można również oglądać ponad sto kapliczek, a także eksponaty z muzeów Warmii i Mazur.
http://www.cyfrowewm.pl/obiekty/63/formy-przestrzenne