› bieżące
10:08 / 02.11.2012

Kontrowersyjne malowidła na staromiejskiej kamienicy

Kontrowersyjne malowidła na staromiejskiej kamienicy

fot. Piotr Grdeń

Przez cztery dni, na bocznej elewacji budynku przy ulicy Rzeźnickiej 14/15 D na elbląskiej Starówce, powstawały abstrakcyjne malowidła w formie spektrogramów. To pierwszy tego typu projekt realizowany w Elblągu. Audiomurale, bo taką przyjął nazwę wywołuje spore zainteresowanie elblążan. - Cieszy nas to niezmiernie. Malowidło wzbudza zarówno podziw, jak i kontrowersje, krytykę. Dobrze, że pojawiają się różnorodne głosy, opinie – mówi Paulina Łuczak, należąca do zespołu realizującego projekt.

Poniżej publikujemy relację Pauliny Łuczak, dotyczącą kulisów powstawania malowidła.

Audiomurale Adriany Ronżewskiej-Kotyńskiej

W dniach 24-27 października br. zespół w składzie: Adriana Ronżewska-Kotyńska, Karina Dzieweczyńska, Andrzej Wasiak, Piotr Grdeń, Patryk Giedziun, Maciej Olewniczak oraz Paulina Łuczak, realizował Audiomurale na bocznej elewacji budynku przy ulicy Rzeźnickiej 14/15 D na elbląskiej Starówce.

Murale zrealizowane zostało w ramach projektu „Przebudzenie – przed końcem świata”, dofinansowanego ze środków MKiDN, organizowanego w tym roku przez CS Galerię EL. Pomysł Adriany Ronżewskiej-Kotyńskiej zakładał namalowanie spektrogramów, czyli widm amplitudowych dźwięku - wygenerowanych na podstawie wypowiedzi mieszkańców Starego Miasta w Elblągu. W warstwie formalnej malowidło zbliżone jest do sztuki abstrakcyjnej, jednak atrakcyjność wizualna to nie jedyny czynnik stanowiący o wartości tego muralu. Istotą pracy Audiomurale jest metaforycznie pojmowane zapewnienie prawa do wypowiedzi i zaznaczenia swojej obecności w przestrzeni publicznej tym osobom, które na co dzień być może z tego prawa nie korzystają, być może są w pewien sposób zmarginalizowane.

Przewrotność koncepcji pracy Ady stanowi fakt, że mimo, iż graficzna forma wypowiedzi elblążan nabrała monumentalnego charakteru, nie stała się bardziej czytelna - zapis graficzny nie pozwala na odkodowanie treści wypowiedzi. W ten sposób udało się artystce uniknąć dosłowności. Wypowiedzi elblążan zebrane zostaną w specjalny dokument dźwiękowy, który już wkrótce dostępny będzie ze strony internetowej projektu „Przebudzenie”, w ramach którego odbyła się realizacja murale.

By zrealizować „Audiomurale”, każdego dnia zespół zaczynał pracę na rusztowaniach wcześnie rano, nakładając najpierw szarą, potem czarną farbę akrylową. Walczyliśmy z trudnymi warunkami atmosferycznymi: wiatrem, niską temperaturą - mocno odczuwalną na wysokości oraz deszczem. Kończyliśmy już po zmierzchu, zmęczeni, ale pełni satysfakcji, że jesteśmy coraz bliżej sfinalizowania projektu.

Mural został ukończony w sobotę, 27 października. Cieszy nas niezmiernie to, że budzi on zainteresowanie mieszkańców Elbląga. Wzbudza zarówno podziw, jak i kontrowersje, krytykę. Dobrze, że pojawiają się różnorodne głosy, opinie. To znaczy, że „Audiomurale” może stanowić przyczynek do debaty na temat sztuki w przestrzeni miejskiej i ewentualnych sposobów zagospodarowywania przestrzeni publicznej Elbląga. Tak więc, cel został zrealizowany - udało się nie tylko wykonać mural, ale również pobudzić elbląską społeczność do dyskusji.

Paulina Łuczak

3
0
oceń tekst 3 głosów 100%

Zdjęcia ilość zdjęć 8