› zapowiedzi
15:33 / 04.03.2013

Krużganek Movie: Polska sztuka wideo od lat 80-tych XX wieku do 2009 r.

Krużganek Movie: Polska sztuka wideo od lat 80-tych XX wieku do 2009 r.

W ramach cyklu Krużganek Movie tym razem spotkanie z Krzysztofem Jureckim i polską awangardą filmową. 8 marca o godz. 19 zapraszamy do Krużganka Galerii EL. Bilety wstępu w cenie 5 zł do nabycia w Galerii EL.

O tematyce wykładu i propozycjach filmowych opowiada Krzysztof Jurecki:

„Mój wybór koncentruje się zarówno na aspekcie medialnym dotyczącym problematyki modernizmu i postmodernizmu, jak też na warstwie ideowej, jaką prezentują pokazani artyści. Poszukuję twórców, którzy posiadają określoną świadomość w zakresie formy i warstwy filozoficznej. Zobaczymy prace w kilku formułach, w tym: body-artu, o estetyce rodem z Dalekiego Wschodu i w szczególnie modnej obecnie technice “found-footage”. Zaprezentuję wybranych artystów filmu eksperymentalnego i wideo, w tym przede wszystkim twórców intermedialnych, których cenię za ich związki i relacje z fotografią. Pokaz został przygotowany właśnie w tym zakresie, aby twórczość obrazu ruchomego odnosiła się do medium fotografii, które dla niektórych z nich jest głównym środkiem artystycznym (np. Wiesław Hudon, Grzegorz Zygier, Leszek Żurek). Dla innych fotografia była pierwszym źródłem odniesienia, potem zniknęła z pola widzenia (Wiktor Polak). (…) Wideo-art jest formą sztuki wywodzącą się z tradycji filmu eksperymentalnego, mającą własną tradycję w postaci twórczości lat 70. i 80., oraz będącą także etapem pośrednim do sztuki interaktywnej, do której jak się wydaje należy przyszłość sztuki opartej na technologii. Oczywiście granice twórczości określanej mianem wideo są bardzo szerokie, dotyczą także performance, wchodzą w relacje z formułą dokumentalną (Anna Baumgart), grafiką czy muzyką tworzoną specjalnie do wideoklipu (Andrzej Dudek-Dürer, Mirosław Rajkowski) jako formy przestrzennej i płynnej w czasie.”

Filmy prezentowane w ramach pokazu: Wiesław Hudon: Arrosur Arrose, 1974, Duree, 1974, Grający w karty, 1974 Adam Rzepecki i Grzegorz Zygier: Every Dog has his day,1990 Witold Krymarys: Wyścig/A Race, 1987 Zygmunt Rytka: Retransmisja/Retransmission, 1979-83 Wspólnota Leeeżeć: Bielmo awangardy/Leucoma of Avant garde, 1996, Prombłuny mechanizm kuszenia/Choptheglow of Mechanism of Temptation, 1999, Alicja Żebrowska: Homus, 1994/2002, Tajemnica patrzy, 1995 Anna Baumgart: Zima/Winter, 1997, Kolekcja przypadkowych epitafiów/The collection of accidental epitaphs, 1998 Anna Orlikowska: Istota/Being, , 2005, Film o robakach III/Film about Worms III, 2005 Wiktor Polak: Nie można oddychać zającem/Can’t breathe a Hare, 2007, Zabawka/A Toy, 2007 Agnieszka Chojnacka: Krótka historia latania/A short history of flying, 2006 Arti Grabowski: Oktoberfest, 2002, Człowiek@pl/Man@pl, 2002 Piotr Wyrzykowski: Atomic Love, 2002, Andrzej Kwietniewski: Teutonic Knights, 2002, The people of Poland are going on, 2002, Andrzej Dudek-Dürer: Mental Steps, 2003, Marek Rogulski: Ćwiczenie łącza energetycznego/Lesson of Energetic Junction, 2006, Łączenie emanacji/Unique of Emanation, 2006 Marek Zygmunt: Medytacje/Meditation, 2002 Leszek Żurek: Mantra, 2005, Powitanie/Welcome, 2007 Mateusz Pęk: Life as a problem - machinima, 2009

Krzysztof Jurecki (ur. w 1960) Absolwent historii sztuki na UJ w Krakowie (1985) oraz studiów doktoranckich w IS PAN w Warszawie (1990-93). Od końca lat 80. autor wielu tekstów z zakresu historii sztuki i fotografii („Projekt”, „Fotografia”, „Obscura”, „Obieg”, „Student”, „Format”, „Art&Business”, „Arteon”). Stały współpracownik pism „Kwartalnik Fotografia” (od 2000) i „Exit” (od 1990). Od 1997 roku członek AICA oraz od 2002 honorowy członek ZPAF. Interesuje się problematyką historii polskiej awangardy oraz fotografii XX wieku, w tym historią surrealizmu, fotografii niemieckiej lat 50., oraz fotografii amerykańskiej po II wojnie światowej. Autor książek: Fotografia polska lat 80., ŁDK, Łódź 1989, Słowo o fotografii (wraz z K. Makowskim), ACGM Lodzart SA, Łódź 2003. Współpracownik PWN w Warszawie i Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie

3
0
oceń tekst 3 głosów 100%